måndag 13 april 2015

Sv 9a: Gruppdiskussion på måndagslektionen om "Dumpad"

Tänkande hattar
Vit hatt
Vem har skrivit boken? När gavs boken ut?

Gul hatt 
Vad tycker du är bra i boken?

Svart hatt
Vad är mindre bra i boken?

Röd hatt
Beskriv kort en situation i boken och vad du kände när du läste om detta.

Grön hatt     
Hitta på ett par liknelser som stämmer in på Ahmed.
Ex på liknelser; glad som en lärka; sällsynt som en blomma i öknen.

Blå hatt

Detta dilemma, att barn dumpas i föräldrarnas hemländer, är inte helt ovanligt. Man brukar säga att det beror på kulturkrockar, det vill säga att man tänker och agerar på ett sätt i en kultur, vilket en annan kultur inte har förståelse för. Nämn några skillnader i "tänket" (svenskt vs somaliskt) som du finner.

Ordkunskap: 
Diskutera/förklara vad de fetstilta orden/uttrycken betyder i meningen:
  1. s 9 … i väntan på en permanent jourfamilj.
  2. s 14  I timmar väntade de i transithallen.
  3. s 17 Inredningen i huset var sparsmakad.
  4. s 21 … blev han abrupt avbruten i sina funderingar.
  5. s 27 Ahmed började misströsta på allvar.
  6. s 27 Han reste sig och började leta på måfå.
  7. s 31 Varför var de så avfärdande mot honom?
  8. s 32 Du ska inte umgås med de otrogna.
  9. s 38 …fröken bad eleverna med utländsk härkomst berätta…
  10. s 44 …lugn i klassen men vibrerande av ilska på skolgården…
  11. s 53 Han gick och gick, som i trans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar