Här nedan hittar du en mall med frågor. Mallen är uppdelad i tre delar: Före, under och efter arbetet. Till varje del finns exempel på hur man kan skriva. Grön text är exempel på formuleringar.
Det finns ett kunskapskrav i bild som lyder "... eleven kan presentera sina bilder..." och "Eleven kan också ge ... omdömen om arbetsprocessen och visar på samband mellanuttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet".
Svarar du på frågorna i en löpande text (inte punktform!) så har du skrivit en arbetsbeskrivning med utvärdering. Texten blir ungefär en 3/4 A4-sida. Arbetsbeskrivningen ska gälla minst en av dina "ordbilder". För högsta betyg ska du beskriva båda bilderna och jämföra uttrycken och utförandet. Betyg sätts under vecka 50.
"För att göra bilden behöver jag rött papper… Jag måste tänka på att min bild ska…"
__________________________________
"Jag måste förstora/ ta bort / rita till…
"Nu ska jag tänka på hur bakgrunden/ människorna/ färgen på himlen… "
____________________________________
• Blev du missnöjd med något? Hur borde du ha gjort istället? "Jag skulle ha målat bakgrunden… istället."
• Vad har du lärt dig i det här arbetet?
"Jag har lärt mig hur man ska ... Jag vet nu att jag inte ska ..."
Det finns ett kunskapskrav i bild som lyder "... eleven kan presentera sina bilder..." och "Eleven kan också ge ... omdömen om arbetsprocessen och visar på samband mellanuttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet".
Svarar du på frågorna i en löpande text (inte punktform!) så har du skrivit en arbetsbeskrivning med utvärdering. Texten blir ungefär en 3/4 A4-sida. Arbetsbeskrivningen ska gälla minst en av dina "ordbilder". För högsta betyg ska du beskriva båda bilderna och jämföra uttrycken och utförandet. Betyg sätts under vecka 50.
-----------------------------------------------
Planering/skiss
Planering/skiss
• Beskriv uppdraget kort. Vad är syftet med bilden?
”Uppdraget är att göra en bild som visar…"
”Uppdraget är att göra en bild som visar…"
• Hur tänker du dig din bild?
" Min bild ska vara ett fotografi/ en målning/ en gipsfigur som…"
"
• Vilka material tror du att du behöver?
• Vilka problem måste du lösa i din bild? "För att göra bilden behöver jag rött papper… Jag måste tänka på att min bild ska…"
__________________________________
Halvvägs genom arbetet
• Har du ändrat dig på någon detalj jämfört med din planering?
" Jag har ändrat mig. Bilden ska istället vara…"
• Vilka nya problem måste du lösa? "
"Jag måste förstora/ ta bort / rita till…
"Nu ska jag tänka på hur bakgrunden/ människorna/ färgen på himlen… "
____________________________________
Arbetet är klart och redovisat
• Blev det som du tänkt? Om inte – varför?
• Förstod de andra budskapet eller
syftet med bilden?
" Bilden blev (inte) lyckad men/och de andra förstod precis vad bilden handlar om."
"
• Blev du missnöjd med något? Hur borde du ha gjort istället? "Jag skulle ha målat bakgrunden… istället."
• Vad har du lärt dig i det här arbetet?
"Jag har lärt mig hur man ska ... Jag vet nu att jag inte ska ..."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar