VECKA 6: Kapitel 10 Wir gehen ins Kino s 58 textb
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 10 Wir gehen ins Kino s 58 textb
Genomgång ackusativobjekt §1.4 s 98 i övningsboken
Fredag: Muntligt läxförhör.
Läxa till fredag: Att kunna genomföra dialogen nedan med endast svensk text framför sig.
Am Telefon:
Julia: Hej Daniel. Här är Julia.
Daniel: Hej Julia.
J: Vad gör du ikväll?
D: Ikväll? Inget särskilt?
J: Har du lust att gå på bio?
D: Varför inte? Vad finns det då?
J: På Royal går just nu Ice Age. Kommer du med?
D: Ja, klart. När träffas vi?
J: Kvart i åtta.
D: Det klarar jag. Och var träffas vi?
J: Framför bion.
D Bra. Alltså, framför bio klockan kvart i åtta. Vi ses! Hej då!
J: Hej då!
VECKA 7: Text B Filmquiz s 60 textb
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 10 Wir gehen ins Kino B Filmquiz textb s 60 + Övningsbok s 51
Fortsatt arbete med ackusativobjekt
Fredag: Muntligt läxförhör.
Läxa till fredag: Beskriv och gör en illustration till en känd film (se exempel s 60-61 i textboken). Publicera din bild och illustration på din blogg. Du gör en muntlig presentation vid läxtillfället där dina klasskamrater ska gissa vilken film det gäller. Vi diskuterar vad ni tycker om filmerna som presenteras (se uttryck s 51 övnb). Se Monicas exempel.
VECKA 9: Kapitel 11 Der Frosch
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 11 Der Frosch
Prepositioner som styr ackusativ s 132-134 i övningsboken.
Fredag: Muntligt läxförhör
Läxa till fredag: Ta en bild på ett leksaksdjur/gosedjur på något ställe (jmf texten om grodan som fotograferas). Skriv ett vykort från ditt gosedjur. Publicera allt på din blogg. Vid läxtillfället presenterar du din bild och ditt vykort muntligt i klassen. Se Monicas exempel.
VECKA 10: Kapitel 14 Diebstahl im Fitnessstudio s 78
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 14 Diebstahl im Fitnessstudio
Prepositioner som styr ackusativ s 132-134 i övningsboken
Fredag: Skriftligt läxförhör
Läxa till fredag: Följande glosor:
der Diebstahl- ¨e =stölden
das Fitnessstudio- s =gymet
gut trainiert =vältränad
der Umkleideraum - ¨e =omklädningsrummet
das Schließfach- ¨er =förvaringsskåpet
niemand =ingen
der Täter- =gärningsmannen
der Schlüssel- =nyckeln
machen, er macht, X, er hat gemacht
=göra, han gör, X, han har gjort
trainieren, er trainiert, X, er hat trainiert
=träna, han tränar, X , han har tränat
stehlen, er stiehlt, X, er hat gestohlen
=stjäla, han stjäler, X, han har stulit
aufbrechen, er bricht...auf, X, er hat ... aufgebrochen
=bryta upp, han bryter upp, X han har brutit upp
VECKA 11
Tisdag: Studiedag
Onsdag: Repetition ackusativ
Fredag: Läxa: Grammatik ackusativ: Övningsboken s 98 §1.4 Ackusativ+ s 133 § 6.2 Prepositioner med ackusativ
VECKA 11
Tisdag: Studiedag
Onsdag: Repetition ackusativ
Fredag: Läxa: Grammatik ackusativ: Övningsboken s 98 §1.4 Ackusativ+ s 133 § 6.2 Prepositioner med ackusativ
VECKA 12: Signalement s 76 i övningsboken
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Signalement s 76 övningsboken
Prepositioner som styr dativ s 137-140 i övningsboken.
Fredag: Muntligt läxförhör
Läxa till fredag: Klipp ut en eller två bilder på personer och skriv signalementet på separata papper. Vid lästillfället läser alla upp sina signalement och resten av kamraterna får giussa vilka bilder som beskrivs.
VECKA 13: Bokläsning; Repetition grammatik
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Bokläsning med uppgifter: Sammanfattning görs gemensamt. Spela in när du läser en sida ur boken högt. spela in med Vocaroo.com och lägg upp ljudfilen på din blogg.
Repetition grammatik
Fredag : Grammatikprov:
- Ackusativobjekt §1.4 s 98 i övningsboken.
- Prepositioner som styr ackusativ s 132-134 i övningsboken.
- Prepositioner som styr dativ s 137-140 i övningsboken.
VECKA 14 Bokläsning
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Bokläsning med uppgifter. Persongrasnkning av en av huvudpersonerna. Gör en mindmap.
Fredag:
Läxa: Redovisa din inspelning med högläsning av en sida ur boken + Du ska kunna presentera en huvudperson med hjälp av en mindmap.
Läxa: Redovisa din inspelning med högläsning av en sida ur boken + Du ska kunna presentera en huvudperson med hjälp av en mindmap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar