torsdag 13 november 2014

Uppatsskrivning: Ögonvittnesskildring

9a: Måndag 17 november kl 11.10-14.00
9b: Tisdag 18 november kl 9.15-12.00

Med utgångspunkt från den konflikt du har arbetat med i historia, ska du skriva en ögonvittnesskildring. Berätta om en persons upplevelser under en dag eller ett par dagar. 
Du har tillgång till dina källor som du arbetar med i din fördjupning i historia. 

Länk till keynoten hittar du här.

Ta ställning till:
Välj att skriva i 1:a eller 3:e person dvs Jag/Han/Hon.
Välj tempus: Presens eller preteritum.
Tänk på din mottagare: En person i din ålder. 

Checklista: Ögonvittnesskildring:
Struktur
Har min uppsats en rubrik?
Har jag en tydlig, genomtänkt inledning?
Har jag en röd tråd som löper genom min berättelse?
Har jag en avslutning som rundar av och knyter ihop?
Har jag delat in min text i stycken (med blankrad eller indrag)

Innehåll
Har jag gjort en tydlig miljöbeskrivning över den plats jag befinner mig på?
Har jag gjort en tydlig personbeskrivning över vem jag är?
Har jag vävt in relevant fakta i min berättelse?
Har jag gestaltande beskrivningar i mig text?
Har jag använt mig av något berättargrepp?
Har jag hållit mig till ämnet/uppgiften?

Språk
Har jag kontrollerat min stavning?
Har jag kontrollerat skiljetecken och stor bokstav?
Har jag varierat mitt ordval?
Har jag varierat hur jag inleder mina meningar?
Har jag använt mig av ett målande språk?
Har jag hållt mig till samma tempus?


Dela ditt dokument via Google Drive innan du lämnar lektionen. 
Dela med Hanna/Cornelia och Jan
jara74@utb.lund.se 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar