fredag 29 augusti 2014

Français: Devoir pour jeudi s. 36 (4/9)

Pour jeudi vous allez pratiquer la traduction du chapitre 1 que vous avez fait afin que vous puissiez traduire des phrases du français en suédois et l'envers. Alors il faut que vous publiiez vos traductions sur vos blogs et que vous visitiez les blogs des autres élèves Elin/Madeleine (p. 6),  Benjamin/August/Axel (p. 7) et Jessica/Sonja/Agnes (p. 8) pour copier les traductions que vous n'avez pas fait vous-mêmes. 

Till torsdag ska ni träna på översättningen av kapitel 1 som ni gjort på lektionstid så att ni kan översätta meningar från franska till svenska och tvärtom. Alltså måste ni publicera era översättningar på er egen blogg snarast och sedan gå in på de andras bloggar (Elin/Madeleine (s. 6),  Benjamin/August/Axel (s. 7) och Jessica/Sonja/Agnes (s. 8)) för att kopiera de delar av texten ni inte själva har översatt. 

Bonne chance !

torsdag 28 augusti 2014

Sammanfattande frågor kring arbetsområdet "valet 2014"

Nedan finns ett antal frågor som kan vara bra att kunna besvara som en sammanfattning av  arbetsområdet "valet 2014". 

  1. Vad innebär begreppet representativ demokrati?
  2. Vilka rösträttsregler gäller vid de olika val vi har i Sverige?
  3. Beskriv i fem punkter hur det går till att rösta.
  4. Vilken roll spelar de politiska partierna i Sverige?
  5. Vad är det för skillnad på begreppen motioner och propositioner?
  6. Vilka är riksdagens tre viktigaste uppgifter?
  7. Vilka är regeringens viktigaste uppgifter?
  8. Vilka uppgifter har konstitutionsutskottet?
  9. Förklara begreppen plenum, plenisal, kammare, röstlängd, remiss, ideologi, parlamentarism, vågmästarroll, utskott, mandat, offentlig förvaltning,
  10. Vilka olika sorters regeringar kan vi ha i Sverige? Förklara!
  11. Vad innebär det att regeringen har initiativrätt?
  12. Vilka är kommunfullmäktiges viktigaste uppgifter?
  13. Vilka är kommunens obligatoriska och frivilliga uppgifter enligt kommunallagen?
  14. Vilka uppgifter har landstinget/regionen?
  15. Välj ut ett parti inom Alliansen(M, FP, C och KD) ett inom den rödgröna oppositionen(S, MP och V) och SD(tvunget val då de inte har något parti de samarbetar med). Jämför skillnader och likheter i minst 3 frågor. 

Skriftlig uppgift Idrott och Hälsa v 35 – 42


Skapa en idrottsmapp i din blogg.
Skriv in din senaste tid på Gu-rundan. Sätt upp ett konditionsmål för perioden och planera hur du ska uppnå ditt mål. Du kan välja både träning i skolan och på fritiden som metod. Träning kan vara både på egen hand, typ promenader/jogging och mer organiserat, typ bandy/ridning. Kanske behöver du ändra ditt mål eller dina metoder under periodens gång.
Träningsdagbok, två tillfällen/vecka
Notera i mappen två träningstillfällen/vecka under perioden, i skolan och/eller på fritiden. Tänk på att inte bara skriva tex ”fotboll” utan också vad/hur du tränat och hur du upplevde träningen samt annat som kan ha påverkat din träning, tex mat och vila.
Utvärdering och reflektion, torsdag 16 oktober
Gör en PMI-utvärdering i idrottsmappen av perioden, både av konditionsmålet och av träningsdagboken.
Det du skriver i denna mapp kommer att vara med i bedömningen av detta arbetsområde.

English; Hanna's group "Alice and her music"

Watch the program about Alice. Click here. (It is ten minutes long. Click on the first recording on the page)
Answer the questions:
  • What’s Alice’s biggest passion?
  • How does Alice live and how’s her relationship with her mother?
  • Describe Alice’s room. What’s Alice’s favourite thing in her room?
  • Why does Alice go to school although it’s Saturday?
  • Why does Alice like Greenwich?
  • What is the main attraction in Greenwich?
  • What is a tutor?
  • What is the Tate Modern, and why does Alice like going there?
  • Where do Alice and her friends like to go shopping and why?
  • What is Alice’s plan for the future?

onsdag 27 augusti 2014

Bild: Tema Valet. Vi tränar bildanalys på valaffischer

De första bildlektionerna kommer att användas till att vi övar analys/ tolkning av valaffischer. Du får en mall som du använder till att tolka utformning och budskap av en valaffisch. Valaffischerna kan vara från årets val, eller ett val något annat år.

Först gör vi en genomgång av färgernas inneboende symbolik och vad de står för. Där kom vi fram till följande tabell:

Färg                      Positiv symbol, känsla                    Negativ symbol, känsla
Svart                     Makt, rikedom                                 Död, sorg, ondska

Vitt                        Renhet, hygien, oskuld, fred           Död, tomhet

Rött                       Kärlek, passion, åtrå, värme           Varning, strid, blod, stopp!

Gult                       Ljus, sol, idéer, kraft                       (Blekgul) Smuts, sjukdom,
                                                                                       smitta

Grönt                    Miljö, växande, natur,                      Gift, sjukdom, något äckligt
                             OK (kör!)          

Blått                      Frihet (ljusblått)                               Vemod, stilla sorg, längtan
                             Arbete (mörkblått)                            (feeling blue)
                             Kyla (positivt?)

Ytterligare fakta i denna Wikipedia-artikel.

/Mats
                            

Uppgift i svenska 9ab (på lektionstid)

1. Lyssna till / läs artikeln om förslaget kring ordningsbetyg i skolan.
Frågor att diskutera/fundera kring
-  Hur vet du att det är en tidningsartikel?
- Hur skiljer sig den från en argumenterande text/insändare?
- Vad tycker du om förslaget?



Engelskläxa till onsdag vecka 36

- Read the text "Just sixteen"p 4.
- Learn the words (not all of them). Here you will find an exercise with the words.
- Do "Let's practise p 5, exercises 1, 3, 4, 7-10.
/Hanna and Lars