Pour le teste il faut connaître (kunna) les phrases suivantes :
! Notez qu'il faut dire VOUS dans une boutique/ un magasin (tänk på att säljare och köpare måste säga VOUS till varandra i en affär).
Je voudrais un/une + klädesplagg + färg + mönster... Jag skulle vilja ha en/ett…
Je cherche une/une + klädesplagg + färg + mönster... Jag letar efter en/ett…
Vous pouvez m'aider? Kan Ni hjälpa mig?
Quelle couleur? Vilken färg?
Quelle est votre taille ? Vilken storlek har ni?
38/medium... (Man säger bara siffran eller storleken)
Voilà un/une + klädesplagg - Varsågod, här får du en/ett…
Il/elle vous va ? Passar den?
Oui, je le/la prends. Ja, jag tar den.
Non, il/elle est trop petit-e / trop grand-e. Nej den är för liten / för stor.
Il/elle est combien ? Hur mycket kostar den/det? (när man frågar om EN sak)
Ça fait combien ? Hur mycket blir det? (när man frågar om totalkostnaden)
Ça fait …. euros, s'il vous plaît. Det blir…
Merci, au revoir! Tack, hejdå!
Bonne journée ! Ha en bra dag!
À vous aussi ! Detsamma!
måndag 10 november 2014
Klassråd v.46 9 A
Klassråd 10 november 2014, v. 46
Elevråd
- Elevråd denna veckan, väntar på tid från ny ordförande och sekreterare
Elevinfo
- Tills nästa vecka ska man komma med förslag för klasströjorna, så röstar vi nästa vecka.
Kabaré
- Lisa har lagt upp en mapp på drive, delat med alla. Nu kan alla lägga in dokumenten (manus) i mappen. Skriv rubriken tydligt så att det är lätt att se det.
Lärarinfo
- Kl. 10 har vi SO idag (9a). Magnus kommer 11:00. Samma information som föräldrarna fått.
- Gymnasiemässa på fredag. Vi ska åka från skolan kl. 11:00. 11:30 släpps vi in vid Arenan. Ca 12:30 ska vi vara tillbaka och äta i matsalen.
Arbetsro:
- bra arbetsro, alla arbetade som de skulle
- fredagseftermiddag (kabaré-arbete): helt ok, kul. ska man ha det igen? man kommunicerar bättre om man har det under skoltid och man utnyttjar tiden bra.
Övrigt:
fredag 7 november 2014
English 9a Friday
1. Watch "Family Foster - English speaking countries - UK"
http://www.ur.se/Produkter/159367-Family-Foster-English-Speaking-Countries-The-UK
2. Answer the following questions:
http://www.ur.se/Produkter/159367-Family-Foster-English-Speaking-Countries-The-UK
2. Answer the following questions:
- What is the BBC?
- What is meant by BBC-English or Queen’s English?
- The Geordie accent is spoken in Northeast England. One way of saying ”home” is to pronounce it almost like we do here is Scandinavia (”hjem”). Why is English influenced by Swedish?
- The Futurologists (the people who predict the future) talk about three major languages in the future, besides English. Which are they?
- We saw the girl and the father go pinting on a river in Cambrigde. What else is Cambrigde famous for?
- The internet language is spreading all over the world. The word ”blog” is a new internet word. What is it short for?
- What are you suffering from if you have bloggeria?
We will go through your answers next English lesson.
/Hanna
onsdag 5 november 2014
Engelska: Läxa 9ab till onsdag v 46
Lär dig grammatikmeningarna som vi hade på provet:
1. Jag hävdar att saxen du lånade mig är slö och måste slipas. Tången är inte mycket bättre heller så om en timme, klockan kvart i åtta, åker jag och köper nya verktyg.
5. Beträffande min kikare var den imponerande - jag såg artisterna strutta omkring och spela apa i två timmar.
Regarding/In terms of my binoculars, they were impressive - I saw the artists ponce about and play monkey for two hours.
1. Jag hävdar att saxen du lånade mig är slö och måste slipas. Tången är inte mycket bättre heller så om en timme, klockan kvart i åtta, åker jag och köper nya verktyg.
I claim that the scissors you lent me are blunt and need to be sharpened The pliers are not much better either, so in an hour, at a quarter to eight, I will go and buy new tools.
4. Det fanns fördelar och nackdelar med de skandalösa musikerna och deras överdådiga firande framför publiken. De svor för mycket enligt mig.
2. Vid ett tillfälle hade vi bara svenska möbler i den fina bostaden men så småningom var de gradvis till salu eller gavs bort till välgörenhet.
At one point we only had Swedish furniture in the mansion but eventually it was gradually for sale or was given away for charity.
3. För fem år sedan såg jag ett ovanligt framträdande av en berömd och verkligen högljudd före detta kör.
Five years ago I saw an unusual performance by a famous and really loud former choir.
There were pros and cons with the offensive musicians and their extravangant celebration in front of the audience. According to me they swore too much.
Regarding/In terms of my binoculars, they were impressive - I saw the artists ponce about and play monkey for two hours.
tisdag 4 november 2014
Français 9AB: Information pour le test s. 47
Kap 1-3 texter och glosor + väderuttryck och klädesplagg, mönster och färger.
Grammatik:
* adjektivens böjning och placering (-e, -s, -es). Färger och de flesta andra adjektiv sätts efter substantivet och följande ord sätts före adjektivet: vieux/vieil/vieille (gammal), jeune (ung), grand-e (stor), petit-e (liten), nouveau/nouvel/nouvelle) (ny).
* verb i nutid och passé composé: er-verb, t ex parler + de oregelbundna être (été), avoir (eu), faire (fait)
* possessiva pronomen
Grammatik:
* adjektivens böjning och placering (-e, -s, -es). Färger och de flesta andra adjektiv sätts efter substantivet och följande ord sätts före adjektivet: vieux/vieil/vieille (gammal), jeune (ung), grand-e (stor), petit-e (liten), nouveau/nouvel/nouvelle) (ny).
* verb i nutid och passé composé: er-verb, t ex parler + de oregelbundna être (été), avoir (eu), faire (fait)
* possessiva pronomen
Klassråd v.45 9 A
Klassråd v.45
Elevrådet
- Styrelsemöte Torsdag 6 Nov.
Info - Elever
- 6 veckor kvar till cabaré
Skådespelare är i stort sätt satta - fortfarande under diskussion. Så fort som grupper är satta ska de samlas och prata samman, detta med att manus till varje scen ska vara klart.
Manus är fortfarande under konstruktion - Ingen deadline satt - Katte matte prov
- ^
Arbetsro
- Ingen info.
Övrigt
- Magnus kommer på besök - kommer att diskutera info/svara på frågor om gymnasiet. Nästa vecka på L@L
- Magnus kommer på besök - kommer att diskutera info/svara på frågor om gymnasiet. Nästa vecka på L@L
- Öppet hus börjar snart på olika gymnasier.
måndag 3 november 2014
Svenska som andraspråk v. 45
Vi kommer att fortsätta att arbeta med Realismen för att sedan gå in på Modernismen. Vi kommer att arbeta enligt följande:
Måndag: Arbete med texthäftet till Realismen och instuderingsfrågor (se nedan) + Portal s. 68 med tillhörande uppgifter
Onsdag: Vi börjar med Modernismen och ni får läsa/göra uppgifterna i Portal
Fredag: Fortsatt arbete med Modernismen + att ni väljer en författare att göra ett redovisningsarbete om.
Instuderingsfrågor till Realismen
- Vad betyder det att Jane Austen ”mutade in sitt revir och sedan höll sig där”?
- Vilka kvinnor skrev J. Austen om? Hur beskrev hon dem?
- Vad är a) ironisk humor b) psykologiska insikter?
- Vad handlar J. Austens Stolthet och fördom om?
- Vilken moral finns i hennes böcker?
- Varför tror du att J. Austen aldrig gifte sig?
- Vad handlar C. Dickens böcker om?
- Från vilket land kommer Dostojevskij?
- Vad heter hans tre böcker som räknas som mästerverk?
- Vad handlar Brott och straff om?
- Strindberg sa ”Jag skriver för att slåss”. Vad menade han med det? Hur påverkade det hans liv?
- Varför kan man säga att Strindberg är en nationalskald?
- Strindberg skrev mycket. Välj en bok/ett drama och berätta handlingen
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)