onsdag 29 januari 2014

Engelska vecka 6

Book circle v. 5 

Läs på "The Lion, the witch and the wardrobe" s. 40-44 i textboken så att du förstår den. Gör era uppgifter som står på schemat under English på bloggen. Ni som har summary-uppgiften ska publicera den på bloggen. Summary-texten måste innehålla minst 200 ord.

Glosor s. 147: wardrobe, evil, ruler, defeat, be odd looking, pretend, splendid, chap, bad tempered, mind, explore, neither…nor, direction, in the meantime, agree to, unexpected, spare, except for, fur coat, bump, smooth, queer, branch, set out, 

Förbered er noga och gör era uppgifter ordentligt. Tänk på att de andra i din bokcirkelgrupp är beroende av att du har gjort dina uppgifter.

tisdag 28 januari 2014

Planering i tyska vecka 6-14

VECKA 6: Kapitel 10 Wir gehen ins Kino s 58 textb
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 10 Wir gehen ins Kino s 58 textb
Genomgång ackusativobjekt §1.4 s 98 i övningsboken
Fredag: Muntligt läxförhör.
Läxa till fredag: Att kunna genomföra dialogen nedan med endast svensk text framför sig.
Am Telefon:
Julia: Hej Daniel. Här är Julia.
Daniel: Hej Julia.
J: Vad gör du ikväll?
D: Ikväll? Inget särskilt?
J: Har du lust att gå på bio?
D: Varför inte? Vad finns det då?
J: På Royal går just nu Ice Age. Kommer du med?
D: Ja, klart. När träffas vi?
J: Kvart i åtta.
D: Det klarar jag. Och var träffas vi?
J: Framför bion.
D Bra. Alltså, framför bio klockan kvart i åtta. Vi ses! Hej då!
J: Hej då!

VECKA 7: Text B Filmquiz s 60 textb
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 10 Wir gehen ins Kino B Filmquiz textb s 60 + Övningsbok s 51
Fortsatt arbete med ackusativobjekt
Fredag: Muntligt läxförhör.
Läxa till fredag: Beskriv och gör en illustration till en känd film (se exempel s 60-61 i textboken). Publicera din bild och illustration på din blogg. Du gör en muntlig presentation vid läxtillfället där dina klasskamrater ska gissa vilken film det gäller. Vi diskuterar vad ni tycker om filmerna som presenteras (se uttryck s 51 övnb). Se Monicas exempel.

VECKA 9: Kapitel 11 Der Frosch
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 11 Der Frosch
Prepositioner som styr ackusativ s 132-134 i övningsboken.
Fredag: Muntligt läxförhör
Läxa till fredag: Ta en bild på ett leksaksdjur/gosedjur på något ställe (jmf texten om grodan som fotograferas). Skriv ett vykort från ditt gosedjur. Publicera allt på din blogg. Vid läxtillfället presenterar du din bild och ditt vykort muntligt i klassen. Se Monicas exempel.

VECKA 10: Kapitel 14 Diebstahl im Fitnessstudio s 78
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Kapitel 14 Diebstahl im Fitnessstudio
Prepositioner som styr ackusativ s 132-134 i övningsboken
Fredag: Skriftligt läxförhör
Läxa till fredag: Följande glosor:
der Diebstahl-  ¨e =stölden
das Fitnessstudio- s =gymet
gut trainiert =vältränad
der Umkleideraum - ¨e =omklädningsrummet
das Schließfach- ¨er =förvaringsskåpet
niemand =ingen
der Täter- =gärningsmannen
der Schlüssel- =nyckeln
machen, er macht, X, er hat gemacht
=göra, han gör, X, han har gjort
trainieren, er trainiert, X, er hat trainiert
=träna, han tränar, X , han har tränat
stehlen, er stiehlt, X, er hat gestohlen  
=stjäla, han stjäler, X, han har stulit
aufbrechen, er bricht...auf, X, er hat ... aufgebrochen  
=bryta upp, han bryter upp, X han har brutit upp

VECKA 11
Tisdag: Studiedag
Onsdag: Repetition ackusativ
Fredag: Läxa: Grammatik ackusativ: Övningsboken s 98 §1.4 Ackusativ+ s 133 § 6.2  Prepositioner med ackusativ

VECKA 12:  Signalement s 76 i övningsboken
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Signalement s 76 övningsboken
Prepositioner som styr dativ s 137-140 i övningsboken.
Fredag:  Muntligt läxförhör
Läxa till fredag: Klipp ut en eller två bilder på personer och skriv signalementet på separata papper. Vid lästillfället läser alla upp sina signalement och resten av kamraterna får giussa vilka bilder som beskrivs.

VECKA 13: Bokläsning; Repetition grammatik
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Bokläsning med uppgifter: Sammanfattning görs gemensamt. Spela in när du läser en sida ur boken högt. spela in med Vocaroo.com och lägg upp ljudfilen på din blogg.
Repetition grammatik
Fredag : Grammatikprov:
  • Ackusativobjekt §1.4 s 98 i övningsboken.
  • Prepositioner som styr ackusativ s 132-134 i övningsboken.
  • Prepositioner som styr dativ s 137-140 i övningsboken.

VECKA 14 Bokläsning
Tisdag: Film: Türkisch für Anfänger + uppgifter
Onsdag: Bokläsning med uppgifter. Persongrasnkning av en av huvudpersonerna. Gör en mindmap.
Fredag
Läxa: Redovisa din inspelning med högläsning av en sida ur boken + Du ska kunna presentera en huvudperson med hjälp av en mindmap.

FRA: Till provet tisdag v. 7

Se länk HÄR:



Spanskaläxa v. 5

Textboken
Texten s. 30-31, läs på så att du förstår den.
Glosor s. 82 la tarea till suele. Samtliga glosor mellan dessa två.

Du ska kunna berätta vad du gör hemma, Tareas de casa.

FRANSKA: Läxa till fredag v. 5

Till fredag har ni två olika uppgifter:

1) Ni ska på lektionstid ha skrivit en text kring nedanstående frågor (lägg upp på er blogg) och förbereda er så att ni även kan samtala kring detta muntligt: 
  • Quel type de musique préfères-tu ?
  • Ce sont qui tes artistes favorits ?
  • Quelle est ta chanson préférée ?
  • Est-ce que tu écoutes souvent la radio ? 
             Si oui, quelle châine ?
  • Est-ce que tu joues d'un instrument ? Lequel ? (Vilket?)
             Si non, quel instrument voudrais- tu apprendre ?


Se s. 82-85 för ord och fraser du kan använda. 


2) Ni ska även kunna första hälften av "småorden" i läxa som vi skrev upp till texten till kap. 8, dvs det som står under rubriken "Till fredag v. 5", länk finns här nedan. I detta dokument finns även listan med allt som ni behöver kunna till provet som är tis v. 7.







måndag 27 januari 2014

Läxa i svenska 8a

Se över dina läsloggar enligt följande instruktioner:

Läslogg 1
Skriv en persongranskning av Anna. Besrkiv både utseende och personlighet.

Läslogg 2
Beskriv utbildningssystemet på Grange Hall

Läslogg 3
Beskriv relationen mellan Anna och Peter

Läslogg 4
Beskriv Mrs Pinsents åsikter

Läslogg 5
Beskriv Annas respektive Peters syn på sanningen.

Läslogg 6

De oönskade ska inte visa empati och medlidande för varandra. Klarar de av det? Ge exempel. 

torsdag 23 januari 2014

NO-läxa till fredag v.4 8A

Läs sid.88, 89 i TitaNO Fysik om synligt och osynligt ljus. Skriftligt Läxförhör.