måndag 12 januari 2015

Français: Devoir pour jeudi s. 3 (15/1)

13 mots du chapitre 5 (de l'île à partout) + les verbes suivants:
prendre = ta
regarder = titta på
se baigner = bada
habiter = bo
visiter = besöka
continuer = fortsätta
voir = se
oublier = glömma

Pour la note E, vous devriez savoir traduire tous les verbes et de conjuguer les verbes réguliers (i.e. tous sauf prendre, se baigner et voir) au présent et au passé composé. Pour la note C ou plus, vous devriez savoir conjuguer tous les verbes au présent et au passé composé.


Astronomiarbete lämnas in fredag v 3

Redovisningarna startar i v 4 på tisdagen.

Ni har valt olika inriktningar inom astronomi och arbetar efter lärandehjulet. Frågorna ni ställde ska vara synliga i redovisningen. Ni ska också använda faktan som ni tar reda på t ex genom att jämföra två planeter, hitta konsekvenser t ex med avstånden och rörelser i rymden, argument för vår forskning på ISS och ni ska anpassa texten så era klasskamrater kan ta del av den. Källorna redovisas genom ett resonemang enligt mall på bloggen under etiketten reflektion.

Några länkar och youtubefilmer:
rymdstyrelsen.se
rymdkannalen.se
NASA
Illvet.se
Forskning.nu
Unga fakta
DNews space
scishow space

Det centrala innehållet vi arbetar efter är:

  • Universums uppkomst, uppbyggnad och utveckling
  • Vår världsbild
  • Atomslagens uppkomst genom stjärnornas utveckling
  • Rörelse och avstånd i rymden

Franska: Till prov på kapitel 5 tis + tor v. 6

Följ länken för att komma till dokumentet med provinformation:
https://docs.google.com/document/d/1tDkTeV2G1ecW26y6-GjvmGaImSXO15yOW1Opg4Q2Lwg/edit

torsdag 8 januari 2015

Engelska 9a

We start the semester by finishing the project work about English speaking countries. 

Week 2
Friday: Time to work with your keynote presentation

Week 3
Wednesday: Time to work with your keynote presentation. 
Thursday, Friday: Present your work in groups. 

Week 4:
Monday, Tuesday: Present your work in groups. 
Wednesday: Test on your group's presentations. 


Sv/Sva 9ab v 2-5

Nu ligger en ny planering i svenska/svenska som andraspråk på unikum. Vi kommer under de här veckorna att arbeta med språkbruk; grannspråk, minoritetsspråk och modersmål. Arbetsområdet avslutas med ett prov (SV) eller inlämning av uppsats (SVA) fredag den 30 januari.

På lektionen i dag fredag v 2 tittar vi på följande klipp:
http://www.ur.se/Produkter/155354-Jakten-pa-spraket-Svenska
/Hanna och Cornelia

onsdag 7 januari 2015

Välkommen

Välkomna till en ny termin - VT15!

Vi startar torsdagen den 8/1 och vi följer schemat direkt.

Tänk på att gruppbyte har skett och att ni som hade sovmorgon tidigare nu börjar 8.00


tisdag 6 januari 2015

Deutsch Woche 2-9

WOCHE 2-4: Kapitel 10: Schweden und Deutschland
Mündliche Hausaufgabe bis Donnerstag Woche 4

Vergleich zwischen Schweden und Deutschland; Wähl mindestens vier!
Freizeit für Jugendliche
Filme (Englisch lernen -synchronisiert)
Alkohol- und Zigarettenverkauf
Schuhe im Haus
Natur und Tiere
Typisches Essen
König/ Ministerpräsident- Bundeskanzler
Grösse (Fläche), Einwohnerzahl

Stell Schweden vor; Wähl mindestens vier!
Die Walpurgisfeier
Das Allemannsrecht
Mittsommer
Die Mitternachtsonne
Krebsfeste
Das Luciafest
Das Schneemobil
Elche
Das Eishotell in Jukkasjärvi
----------------------------------------------------------------------------
Följande checklista används vid bedömningen:

Innehåll och strategier
  • Du kan uttrycka dig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
  • Du kan i enkel form kommentera företeelser i Tyskland och Sverige.
  • Du kan göra enkla jämförelser.
  • Du har strategier för att lösa språkliga problem.
Uttal
  • Du talar i lagom tempo.
  • Du gör pauser och betoningar på lämpliga ställen så att den som lyssnar uppfattar det du säger som sammanhängande.
  • Du artikulerar väl.
  • Du vet hur orden uttalas.
  • Du har tysk intonation, det vill säga tysk satsmelodi.

----------------------------------------------------------------------------

WOCHE 5: Kapitel 12; Österreich
Hausuafgabe: Die Antworte zu Österreich- Quiz + Grüss Gott in Österreich Seite 69 im Übungsbuch

WOCHE 6: Kapitel 13; Lawinengefahr
Hausaufgabe: 20 Wörter zum Tema Skifahren
der Handschuh -e = handsken
der Ski -er = skidan
der Skistock - ¨e = staven
die Piste - n = pisten
die Loipe -n = längskidspåret
der Schlepplift -e = släpliften
der Skilift -e = skidliften
die Sesselbahn -en = sittliften
die Liftkarte - n = liftkartan
die Tageskarte- n = dagskortet
das Skigebiet -e = skidområdet
der Rettungsdienst -e = räddningstjänsten
die Geschwindigkeit -en = hastigheten
ich habe das Bein / den Arm gebrochen  = jag har brutit benet / armen
ich habe einen Fuß verstaucht = jag har stukat foten
ich habe eine Knieverletzung = jag har en knäskada
mir ist schwindelig = jag är yr
ich habe eine Gehirnerschütterung = jag har en hjärnskakning
ich kann nicht richtig atmen = jag kan inte andas riktigt
ich habe Kopfschmerzen / Bauchschmerzen = jag har huvudvärk / ont i magen

Öva orden på denna länk.

Link: Witze zum Tema Skifahren

Hörübung: Wo gibt es bessere Piste?

Hörübung: A1

Hörübung: A2

Link: Eine lustige Geschichte

WOCHE 7: Karneval und Fastnacht Seite 98-101 im Textbuch
Hausaufgabe: 3 Fakten + 10 Wörter zum Team Karneval

Karneval ist vor der Fastezeit, 48 Tage vor Ostern. (Karnevalen är före fastetiden, 48 dagar före påsk)
Am Rosenmontag ziehen Umzüge durch die Stadt und Leute verkleiden sich. (På måndagen före fastan drar karnevalståg genom staden och folk klär ut sig.)
Kamellen werden von den Wagen geworfen. (Karameller kastas från vagnarna.)
gute Laune = gott humör
Erwachsene = vuxna
Jugendliche = ungdomar
echt= äkta , även postivt förstärkningsord
tun = göra (ich tue, du tust, er tut, wir tun, ihr tut, sie tun, Sie tun)
bunt = färgglad
der Umzug  - ë =  (karnevals)tågen
die Maske - n  = masken
sich verkleiden = klä ut sig
die Tüte -n = påsen

Exit ticket

WOCHE 9: Test
  • Hör- och läsförståelse
  • Muntligt
  • Skriftligt