Ni som behöver göra om hörförståelsen på franskprovet ska träna på de beskrivande uttrycken (se lektionsanteckningar). Ni som ska göra om skrivdel 1 kommer få samma uppgift igen (dvs att skriva om sin musiksmak) och kan förbereda er genom att träna på frågorna som finns i tidigare inlägg på bloggen. Ni som ska göra om skrivdel 2 (översättningsmeningarna) ska plugga på följande:
* Hur man böjer verben être, avoir, aller, fair, aimer, écouter i presens - (se franskboken s. 170-172)
* Glosorna till kapitel 8 (se google-dokumentet)
* Småorden (se google-dokumentet)
Omprovet är onsdag v. 11.
Lycka till!
torsdag 6 mars 2014
onsdag 5 mars 2014
Engelska: Annas grupp
Ni som fått streck - på någon av delarna på glostestet behöver göra om den/de delar ni missat på onsdag nästa vecka (12/3). Samma förberedelser som tidigare.
SvA: Overkliga berättelser
SvA-gruppens planering inför temat "Overkliga berättelser" skiljer sig en aning från svenskgruppens. Här hittar ni planeringen:
Franska: Notre voyage à Paris!
RESETEMA V. 10-23 (prao v. 15, påsklov v. 16, prao v. 17)
v. 19 manus klart + planera filmande
v.20-21 filma
v. 22 tisdag + fredag: redigera. Onsdag: Visa att man kan ge och förstå vägbeskrivningar + beställa på restaurang
v.23 se film + utvärdering. Visa att man kan vägbeskrivningar + beställa på restaurang
I vår resefilm ska vi ha med följande scener:
Bon voyage à tous !
v. 19 manus klart + planera filmande
v.20-21 filma
v. 22 tisdag + fredag: redigera. Onsdag: Visa att man kan ge och förstå vägbeskrivningar + beställa på restaurang
v.23 se film + utvärdering. Visa att man kan vägbeskrivningar + beställa på restaurang
I vår resefilm ska vi ha med följande scener:
- boka flygbiljetter och hotell
- flygresan dit
- vägbeskrivning till hotellet
- checka in på hotellet
- gå på restaurang och olika sevärdheter
- checka ut från hotellet
- flygresa hem
HÄR finns länk till fraser på flygplatsen
HÄR finns länk till fraser på hotellet
HÄR finns några uttryck till vägbeskrivningar
Fler uttryck går vi igenom på lektionerna.
I rollerna:
Resenärer: Sonja & Elin
Flygplatspersonal: Axel
Flygvärdinna: Agnes
Hotellpersonal: Jessica
Jobbig resenär: Benjamin
Kypare: August
Eiffeltornpersonal: Axel
Triumfbågepersonal: Agnes
Louvrenpersonal: Jessica
Fler uttryck går vi igenom på lektionerna.
I rollerna:
Resenärer: Sonja & Elin
Flygplatspersonal: Axel
Flygvärdinna: Agnes
Hotellpersonal: Jessica
Jobbig resenär: Benjamin
Kypare: August
Eiffeltornpersonal: Axel
Triumfbågepersonal: Agnes
Louvrenpersonal: Jessica
Bon voyage à tous !
Svenska vecka 11-21: Overkliga berättelser
Tema: Overkligt: Fantasy och science fiction samt dystopier
- Vi lär oss om genrerna science fiction, fantasy samt dystopier och eleverna läser en valfri sådan bok.
- Läsförståelse övas i litteraturutdrag och vi diskuterar innehållet i texterna.
- Vi ser en science fiction-film och gör en filmanalys.
- Vi skriver en overklig historia
- Bänkböckerna redovisas i ett radioprogram
Vecka 11
Genomgång av genren dystopier; http://sv.wikipedia.org/wiki/Dystopi
Läsning av textutdrag
Skriv ett inlägg i din blogg där du sammanfattar kännetecknen för genren dystopi samt skriver ner minst två kända verk och dess författare.
Läxa: Läs din bänkbok.
Vecka 12
Genomgång av fantasy s 146-153 i Arenaboken
Läsning av textutdrag:
Skriv ett inlägg i din blogg där du sammanfattar kännetecknen för genren fantasy samt skriver ner minst två kända verk och dess författare.
Läs din bänkbok.
Läxa: Läs din bänkbok
Vecka 13
Genomgång av science fiction i Arenaboken s 140-145.
Läsning av textutdrag
Skriv ett inlägg i din blogg där du sammanfattar kännetecknen för genren science fiction samt skriver ner minst två kända verk och dess författare.
Läs din bänkbok
Läxa: Läs din bänkbok.
Vecka 14
Slutföra uppgifter
Slutföra uppgifter
Läxa: Läs din bänkbok.
Vecka 18
Skrivuppgift, som förbereds på måndagens lektion och skrivs på onsdagens lektion.
Skrivuppgift, som förbereds på måndagens lektion och skrivs på onsdagens lektion.
Gör en kreativ uppgift med anslutning till dystopier, science fiction eller fantasy, till exempel:
- Ett radioprogram där ni samtalar om de böcker ni läst. Ett exempel.
- En film med en sammanfattning av din boks innehåll som presenteras till illustrationer. Ett exempel är filmen om 1984 av George Orwell.
- Skriv en berättelse eller en digital berättelse (med ljud och/ eller bilder). Inspireras av filmen om dystopier:
- Gör ett dystopiskt konstverk. Inspireras av filmen om dystopier:
Innan du startar med den kreativa uppgiften ska du ha läst färdigt din bänkbok samt gjort en muntlig slutuppgift med din lärare.
LÄXA: Läs din bok.
Vecka 19
Genomgång av filmanalys s 38- 46 i Arenaboken. + se SF-film
Läxa: Läs färdigtt din bänkbok.
Vecka 20
Filmanalys samt arbeta med din kreativa uppgift.
Filmanalys samt arbeta med din kreativa uppgift.
Läxa: Arbeta med radioprogram
Vecka 21
Publicera din kreativa uppgift på boggen. Presentation av kreativa uppgifter.
måndag 3 mars 2014
Spanskaläxa v. 10
¡Hola chicas y chicos!
Denna vecka kommer vi att gå igenom hur man bildar perfekt particip.
Läs på s. 36-37 så att ni förstår texten.
Glosor s. 84
Typverben; hablar, comer och vivir i perfekt particip:
he
has hablado
ha
hemos comido
habéis
han vivido
Denna vecka kommer vi att gå igenom hur man bildar perfekt particip.
Läs på s. 36-37 så att ni förstår texten.
Glosor s. 84
Typverben; hablar, comer och vivir i perfekt particip:
he
has hablado
ha
hemos comido
habéis
han vivido
Engelskaläxa v. 11
Läs på Happy 8 Let´s talk movies s. 78, text oct glosor.
Mer information kommer.
Mer information kommer.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)