Översätt texten på s.73
Gör följande uppgifter 1,2 (s.74)
Uppgift 3 s.76
Uppgift 7+ 8 sidan 80
Har du tid över då kan du träna på din läxa. Att räkna från 60-102
Träna med hjälp av scatter och space race.
fredag 9 november 2012
torsdag 8 november 2012
Ghost Story Rachel's group
Task 3
Write your own scary story
It's time to start creating your own scary story. Before you start writing you need to think things through. Details are very important and they are what make a really good scary story.
Write your own scary story
It's time to start creating your own scary story. Before you start writing you need to think things through. Details are very important and they are what make a really good scary story.
- What is your story going to be about?
- Setting- where is your story going to take place?
- Who are the characters in your story?
- What kind of problems are your characters going to encounter?
- What details can you add to be scary?
Start writing. It is import to think about the following points:
- The structure of your essay-use paragraphs
- Your use of language- use words to create a scary story
- Make it interesting for your reader
- Check your spelling
Once you have completed this task you should hand in your Ghost Story. Give a good name.
Now it is time to make a scary recording of your work and to hand it in.
Homework this week is to make sure that all of this is complete to be handed in on Tuesday.
/Rachel
onsdag 7 november 2012
Uppsats på fredag
![]() |
Gud vad pinsamt! |
Som läxa tittar du igenom de kommentarer du fick på din förra text. Dessa kommentarer hittar du i Google Docs-dokumentet men även i Unikum i LPP:n om Studieteknik. Vi har ju under några veckor övat på att undvika "de vanligaste felen" och i denna nya text ska du visa att du förbättrat ditt skrivande.
Vid uppsatsskrivandet:
- Sätt igång genast. Du har inte tid att sitta och vela.
- Skriv gärna några korta stödord så du vet vad du ska ha i din inledning, i styckena samt i avslutningen.
- Välj: Ska du skriva i jag-form eller berätta om någon; Ska du skriva i nutid eller dåtid?
- Din text kan vara berättande från början till slut, men om du vill kan du lägga till reflektioner om varför vissa saker är så pinsamma och varför människor reagerar som de gör.
- Glöm inte bort beskrivningar av miljöer, personer, deras tankar och känslor.
- KONTROLLÄS! Titta speciellt på de saker du skulle förbättra från förra texten.
Laborations rapports matris
|
Detta ska finnas med
|
Gärna detta
|
Hög kvalité
|
Uppgift
|
-
Rubrik, datum och
namn på rapporten
-
Uppgiften är beskriven
|
-
Försök till egen
målsättning med
rapporten
|
-
Egen målsättning med
rapporten utifrån tidigare arbete |
Syfte
|
|
-
Motivering till varför du
gör laborationen |
|
Materiel
|
-
Den mesta utrustningen
finns med |
-
Alla relevanta materiel
finns med |
-
Kemiska beteckningar
används
-
Listform (fakta)
|
Utförande
|
-
Delar av utförandet
beskrivs |
-
Hela utförandet finns
med |
-
Utförandet beskrivs
kortfattat, men tydligt, ev. med hjälp av en bild
(fakta)
|
Hypotes
|
-
Du skriver vad du tror
kommer att hända |
-
Du försöker förklara
varför du tror detta
(förståelse)
|
-
Du har en säker teori
bakom din hypotes (analys) |
Resultat
|
-
Du skriver vad som
hände |
-
Resultatet görs tydligt
t.ex. med hjälp av en tabell eller bild
(tillämpning)
|
-
Allt som händer är
noggrant beskrivet |
Slutsats
|
-
Du försöker
kommentera ditt resultat
-
Du jämför resultatet
med frågeställningen
-
Du drar en enkel
slutsats med lite
koppling till teorin
-
Du kommenterar
resultatets rimlighet
-
Du har förslag på någon
förbättring
|
-
Du kommenterar din
hypotes
-
Alla delar i resultatet är
kommenterade och en
del är förklarad utifrån
teorin
-
Några formler finns
med (kemi)
-
Du jämför
likheter/skillnader (analys)
-
Möjliga felkällor under
laborationen och hur
den kan förbättras
(värdering)
|
-
Du kopplar samman
laborationen med vardagen och ger exempel på användningsområden
(tillämpning, syntes)
-
Du ser mönster och har
en riktig teori som förklarar slutsatsen
(analys)
- Reaktionsformler som
förklarar
vad som hänt
(kemi)
-
Möjlig utveckling av
laborationen för en
djupare förståelse
(syntes)
|
Språk och struktur
|
-
Delar av rapporten är
svår att förstå
-
Rapporten är indelad i
stycken |
-
Alla delar finns med i
rapporten och är skrivna
med bra struktur
-
Du försöker använda
dig av naturvetenskap- liga begrepp
-
Du håller dig till ämnet
|
-
Du uttrycker dig koncist
och använder ett natur- vetenskapligt språk
-
Du har förmåga att
plocka ut det som är intressant och viktigt för den här laborationen - Endast relevant information finns med i rapporten. |
tisdag 6 november 2012
Homework (Josefin's group) for Tuesday 13/11
Hello,
Homework for Tuesday next week is to finish the 3 tasks which are posted in the blogpost "Imperfekt".
Put your answers to the questions on your blog (Do not forget to mark it English). Write your ghost story in googledocs and share it with me. Ask me for my email address!
Good luck and best regards /Josefin
Homework for Tuesday next week is to finish the 3 tasks which are posted in the blogpost "Imperfekt".
Put your answers to the questions on your blog (Do not forget to mark it English). Write your ghost story in googledocs and share it with me. Ask me for my email address!
Good luck and best regards /Josefin
måndag 5 november 2012
Slå upp ord
Det finns en hel del verktyg som hjälper en med översättning men man måste veta en del för att kunna använda webb-sidorna och vanliga lexikon på bästa sätt.
Vad brukar du använda för sida när du slår upp ord?
Jämför den med denna sida, som jag tycker har många ord och fungerar ganska bra.
Slå upp följande ord:
Vad heter dessa ord på tyska; chaufför, kokerska, skallig, dammsuga, träna friidrott
Vad heter dessa ord på svenska; Drehbuchautor, frech, Öl, faulenzen,
Översätt:
- I tyskan så sammanförs ord på:
- "a" och "ä",
- "o" och "ö"
- "u" och "ü".
- V och w behandlas som olika bokstäver.
- Den bestämda artikeln anges med bokstäverna;
- m (maskulinum) = der
- n (neutrum) = das
- f (femininum) = die
- Slår man upp verb får man dem i grundform (infinitiv) och du måste böja dem.
- ich (jag) - e
- du (du ) - st
- er (han) - t
- sie (hon) - t
- es- (det) t
- wir (vi) - en
- ihr (ni) - t
- sie (de) - en
- Sie (Ni) - en
Vad brukar du använda för sida när du slår upp ord?
Jämför den med denna sida, som jag tycker har många ord och fungerar ganska bra.
Slå upp följande ord:
Vad heter dessa ord på tyska; chaufför, kokerska, skallig, dammsuga, träna friidrott
Vad heter dessa ord på svenska; Drehbuchautor, frech, Öl, faulenzen,
Översätt:
- jag dammsugar
- de dammsugar
- han tänar friidrott
- vi tränar friidrott
- du latar (dig)
- ni latar er
- hon berättar
- Ni berättar
Ibland har ett ord flera översättningar. Slå upp dessa ord:
- råd (ha råd att), ge ett gott råd
- laga mat, laga (göra hel)
- Bulle
- Knüller
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)