fredag 9 november 2012

Uppgifter till den 9/11

Översätt texten på s.73
Gör följande uppgifter 1,2 (s.74)
Uppgift 3 s.76
Uppgift 7+ 8 sidan 80

Har du tid över då kan du träna på din läxa. Att räkna från 60-102

Träna med hjälp av scatter och space race.

torsdag 8 november 2012

Ghost Story Rachel's group

Task 3
Write your own scary story
It's time to start creating your own scary story. Before you start writing you need to think things through. Details are very important and they are what make a really good scary story.


  • What is your story going to be about?
  • Setting- where is your story going to take place? 
  • Who are the characters in your story?
  • What kind of problems are your characters going to encounter?
  • What details can you add to be scary?
Start writing. It is import to think about the following points:

  • The structure of your essay-use paragraphs
  • Your use of language- use words to create a scary story
  • Make it interesting for your reader
  • Check your spelling 
Once you have completed this task you should hand in your Ghost Story. Give a good name.
Now it is time to make a scary recording of your work and to hand it in.

Homework this week is to make sure that all of this is complete to be handed in on Tuesday.
/Rachel

onsdag 7 november 2012

Uppsats på fredag

Gud vad pinsamt!
Vi följer upp våra skrivövningar efter den första texten ni skrev med en liten uppsatsskrivning. Ämnet är "Gud vad pinsamt" eller "Shit happens", d v s man ska berätta om en pinsam situation eller en oturlig händelse som kan vara antingen självupplevd eller påhittad. Du skriver endast under denna lektion så det är bra om du tänkt ut i förväg vad du ska berätta om.

Som läxa tittar du igenom de kommentarer du fick på din förra text. Dessa kommentarer hittar du i Google Docs-dokumentet men även i Unikum i LPP:n om Studieteknik. Vi har ju under några veckor övat på att undvika "de vanligaste felen" och i denna nya text ska du visa att du förbättrat ditt skrivande.

Vid uppsatsskrivandet:

  • Sätt igång genast. Du har inte tid att sitta och vela.
  • Skriv gärna några korta stödord så du vet vad du ska ha i din inledning, i styckena samt i avslutningen. 
  • Välj: Ska du skriva i jag-form eller berätta om någon; Ska du skriva i nutid eller dåtid?
  • Din text kan vara berättande från början till slut, men om du vill kan du lägga till reflektioner om varför vissa saker är så pinsamma och varför människor reagerar som de gör.
  • Glöm inte bort beskrivningar av miljöer, personer, deras tankar och känslor.
  • KONTROLLÄS! Titta speciellt på de saker du skulle förbättra från förra texten.

Bild av klorofyllets vandring



Karotener gulrött
Xantofyll gult
Klorofyll a blågrönt
Klorofyll b grönt

Laborations rapports matris


Detta ska finnas med
Gärna detta
Hög kvalité
Uppgift
- Rubrik, datum och
  namn på rapporten
- Uppgiften är beskriven
- Försök till egen
  målsättning med
  rapporten
- Egen målsättning med
   rapporten utifrån
   tidigare arbete
Syfte

- Motivering till varför du
  gör laborationen

Materiel
- Den mesta utrustningen
  finns med
- Alla relevanta materiel
  finns med
- Kemiska beteckningar
  används
- Listform             (fakta)
Utförande
- Delar av utförandet
  beskrivs
- Hela utförandet finns
  med
- Utförandet beskrivs
  kortfattat, men tydligt,
  ev. med hjälp av en bild
                              (fakta)
Hypotes
- Du skriver vad du tror
  kommer att hända
- Du försöker förklara
  varför du tror detta
                      (förståelse)
- Du har en säker teori
  bakom din hypotes
                            (analys)
Resultat
- Du skriver vad som
  hände
- Resultatet görs tydligt
   t.ex. med hjälp av en
   tabell eller bild
                   (tillämpning)
- Allt som händer är
  noggrant beskrivet
Slutsats
- Du försöker
  kommentera ditt resultat

- Du jämför resultatet
  med frågeställningen

- Du drar en enkel
  slutsats med lite
  koppling till teorin

- Du kommenterar
  resultatets rimlighet

- Du har förslag på någon
  förbättring
- Du kommenterar din
   hypotes
- Alla delar i resultatet är
  kommenterade och en
  del är förklarad utifrån
  teorin
- Några formler finns
  med (kemi)
- Du jämför
  likheter/skillnader
                            (analys)
- Möjliga felkällor under
  laborationen och hur
  den kan förbättras
                      (värdering)
- Du kopplar samman
  laborationen med
  vardagen och ger
  exempel på
  användningsområden
      (tillämpning, syntes)
- Du ser mönster och har
  en riktig teori som
  förklarar slutsatsen
                           (analys)
- Reaktionsformler som
  förklarar vad som hänt
  (kemi)
- Möjlig utveckling av
  laborationen för en
  djupare förståelse
                            (syntes)
Språk och struktur
- Delar av rapporten är
  svår att förstå

- Rapporten är indelad i
  stycken
- Alla delar finns med i
  rapporten och är skrivna
  med bra struktur

- Du försöker använda
  dig av naturvetenskap-
  liga begrepp

- Du håller dig till ämnet
- Du uttrycker dig koncist
  och använder ett natur-
  vetenskapligt språk
- Du har förmåga att
  plocka ut det som är
  intressant och viktigt för
  den här laborationen
- Endast relevant
   information finns med i
   rapporten.


tisdag 6 november 2012

Homework (Josefin's group) for Tuesday 13/11

Hello,

Homework for Tuesday next week is to finish the 3 tasks which are posted in the blogpost "Imperfekt".
Put your answers to the questions on your blog (Do not forget to mark it English). Write your ghost story in googledocs and share it with me. Ask me for my email address!

Good luck and best regards /Josefin

måndag 5 november 2012

Slå upp ord

Det finns en hel del verktyg som hjälper en med översättning men man måste veta en del för att kunna använda webb-sidorna och vanliga lexikon på bästa sätt.

  • I tyskan så sammanförs ord på:
    • "a" och "ä", 
    • "o" och "ö" 
    • "u" och "ü". 
  • V och w behandlas som olika bokstäver.
  • Den bestämda artikeln anges med bokstäverna; 
    • m (maskulinum) = der 
    • n (neutrum) = das 
    • f (femininum) = die
  • Slår man upp verb får man dem i grundform (infinitiv) och du måste böja dem.
    • ich (jag) - e
    • du (du ) - st
    • er (han) - t
    • sie (hon) - t
    • es- (det) t
    • wir (vi) - en
    • ihr (ni) - t
    • sie (de) - en
    • Sie (Ni) - en

Vad brukar du använda för sida när du slår upp ord?
Jämför den med denna sida, som jag tycker har många ord och fungerar ganska bra.

Slå upp följande ord:
Vad heter dessa ord på tyska; chaufför, kokerska,  skallig, dammsuga, träna friidrott
Vad heter dessa ord på svenska; Drehbuchautor, frech, Öl, faulenzen,

Översätt:

  1. jag dammsugar
  2. de dammsugar
  3. han tänar friidrott
  4. vi tränar friidrott
  5. du latar (dig)
  6. ni latar er
  7. hon berättar
  8. Ni berättar
Ibland har ett ord flera översättningar. Slå upp dessa ord:
  • råd (ha råd att), ge ett gott råd
  • laga mat, laga (göra hel)
  • Bulle
  • Knüller